20 Ağustos 2007 Pazartesi

Ekip Kurmak

Ufak freeware oyunlar yapmak için her zaman bir kişi yeterlidir. Sonuçta oyunun iyi olduğu bir alan vardır ve geri kalan alanlarda geliştirici işi görecek basit çözümlerle oyunu tamamlayabilir. Örnek olarak grafik için internetten hazır modeller bulmak yada başka oyunların spritelarını çalmak (ripping), müzik için yine internette bedava bulabileceği parçaları kullanabilir, programlama konusunda da hazır bir oyun yapım programı üzerinden giderek kolayca çözebilir. Ya da en kötüsü o konularda yeteneksiz olmasına rağmen yine kendi becerileri ile elinden geldiğince kod yazar, grafik çizer, müzik besteler vs. ve bu şekilde işini görebilir. Sonuçta bu ufak bedava bir oyun olacağı için kimsenin şikayet etme hakkı yoktur.

Ama bu geliştirici artık yeter diyip ticari oyunlar geliştirmek istediğinde işin şekli değişir. Ticari bir oyun yapmak istediğinizde oyunun her alanında belli bir kalite seviyesi tutturulmalıdır. Oyununuz ne kadar ucuz olursa olsun bu fark etmez. Ve artık internetten bulacağınız bedava grafikler yada müziklerde işinizi göremez. O ürünlerin çoğu kar amaçlı kullanmamanız şartı ile oraya konmuştur ve bu yüzden artık oyununuzda kullanamazsınız. Oyunun bütün içeriği sizin ürününüz olmalıdır artık.

Bu durum bazı geliştiriciler için sorun olmayabilir. Bazı şanslı insanlar birden çok alanda yetenekli olup kolayca bir oyunun gerektirdiği temel alanların hepsinde yeterli seviyede ürünler verebilmektedir ama bu herkes için geçerli değildir ve çoğumuz böyle şanslı doğmamışızdır. Bu durumda bize gereken kendi yeteneklerimiz dışında kalan alanlarda çalışacak ekip arkadaşlarıdır.

Öncelikle ilk yapmanız gereken ekibinizin kaç kişiden oluşacağını ve hangi alanlarda çalışacak kişilere ihtiyacınız olduğunu belirlemektir. Bu konuda alacağınız karar ekibinizin çalışma şekli ve çalışacağı oyunlara göre değişecektir. Ama yapmanız gereken şey basitçe bir oyun projesinde ihtiyaç duyacağınız belli başlı konuları belirlemektir. Ayrıca bu alanların bazılarını para ile dışarıdan birilerine yaptırabilirsiniz. Bu şekilde çalışan birçok freelance grafiker ve müzisyen bulunmaktadır. Bu kişiler birçok oyun projesinde de çalıştıklarından deneyimli kişilerdir. Freelance çalışacak birilerini bulmak için indiegamer.com forumları oldukça faydalı bir yerdir. Ama herşeyi dışarıya yaptırmanız pek kolay değildir ve dışarıya yaptıracağınız işlerde nakit olarak ödeme yapmanız gerekecektir. Oysaki ekibinizdeki kişilerle -tabii bu arada asıl mesele sizin yapacağınız anlaşmauya bakar ama ben burada genel olarak aranızda bir ortaklık varmış gibi yazacağım çünkü bana göre en doğrusu karda ve zararda ortaklıktır- oyundan elde edeceğiniz kazancı paylaşacağınız için daha oyun çıkmadan fazla harcama yapmak zorunda kalmazsınız.

Daha önce bahsettiğim bu alanlara örnek vermek gerekirse en genel şekli ile şunları sayabilirim: tasarım, programlama, grafik, ses, müzik. Bunlarla kısıtlı değil tabi, detaya inildiğinde kolayca, bölüm tasarımı, görsel tasarım, seslendirme, network programlama, yapay zeka programlama gibi alt dallar çıkabilir ama bu alanlarda özel bir çalışmaya çoğu oyunda gerek olmayabilir. O yüzden ancak yapacağınız oyunlarda genel olarak gerekecek alanları göz önünde bulundurmalısınız. Eğer birçok oyununuzda seslendirme olmayacak ise ekipte seslendirme işi ile ilgilenecek birilerinin olması gereksizdir. Bu alanda çalışma gerektiğinde bile tek seferlik özel bir durum olduğu için o projeye özel olarak beraber çalışacak birilerini bulup bu şekilde sorunu çözebilirsiniz.

Bunun dışında her alan ile uğraşacak ayrı birine gerek var diye bir kural yok. Bir kişi birkaç alanda birden çalışabilir ya da tam tersi olarak bir alanda birden fazla kişi çalışabilir. Ama bu gibi durumlarda da bu kişinin üstüne fazla yük binmesi işini yavaşlatacaktır ya da tersi durumda bir kişinin işini iki kişiye bölebilmek her zaman mümkün olmaz. O yüzden ekipte gereken işlerin hepsine bakılacak ve iş yükünü karşılayabilecek şekilde bir görev dağılımına gidilmelidir.

Hiç yorum yok: